Friday, May 9, 2008

NARGIS, DAWI DAN JAPIM

Hari ini saya pakai pakaian semalam. Baju John Master putih berlengan pendek, slack "Giant" dan khuf tauliah pegawai kadet. Jangan risau sebab masih wangi dan masih tak berkedut banyak. Tujuan hanya satu iaitu tunjuk muka kat PPD untuk dapat sedikit petua untuk jadi ustaz berlesen semula..

Kerani perempuan di kaunter buat muka menyampah je bila tengok muka slumber ni masuk. Pedulikan!! saya bukan nak pinjam duit atau jual barang. ni soal masa depan! Sebenarnya sebelum ni saya pernah datang menanyakan kes saya yang lama. Dia kata tak dapat nak tolong. Semalam saya telefon dia untuk dapatkan nasihat secara teknikal untuk dapatkan semula posting, bincang dengan Hj Dawi katanya. Hj Dawi pergi baca Yaasin di Bukit Beruang, jam 9 baru balik katanya. saya minta nombor HP Hj Dawi dan berjalan kaki pekena roti prata di warung berdekatan.

Sejam berlalu, saya cuba telefon Hj Dawi buat kali ke 3 dan masih suara perempuan yang menjawab manja. Bukan isteri Hj Dawi tapi operator yang mesra. Agaknya dia tutup HP supaya boleh baca Yaasin dengan kusyuk. Kenapa ramai kaum muslimin tidak membaca Surah al-Kahfi di hari Jumaat? sedangkan ia jelas diberitahu nabi SAW tentang fadhilatnya dibaca di hari Jumaat..kalau saya cakap kat Hj Dawi, mesti saya dikatakan WAHABI!!

Setelah bosan berlegar-legar macam orang yang keretanya hilang, saya bergegas ke SMK Ayer Keroh jumpa sahabat lama; Abe. Sahabat lama di UTM dulu kini mengajar di situ. hari ini dia pakai baju melayu lengkap, berjambang panjang dan bersongkok. Dia senyum2 dan pelawa ke pejabatnya. Agak besar pejabatnya sebab bilik tu setor buku teks!! beberapa cikgu dari sekolah lain pun ada di situ, sekolah kami buku tak cukup katanya. Seorang cikgu lelaki dari SDARY minta stok buku Tamil pula. Katanya guru2 dan ibubapa pelajar2 keling dah bising dan akan adakan demo di sekolah. Geng Hindraf lah tu!! bahaya jugak. Nanti tak boleh jual jeli lagi di situ..

lebih kurang setengah jam di setor Abe, saya minta diri sebab dia pun sibuk layan cikgu2 yang datang tu. sempat jugak beritahu Abe tentang permohonan pensyarah Politeknik melalui on-line. Sebab isteri bersama anaknya di bertugas sebagai guru jQaf di Taiping sekarang. Mungkin itu salah satu jalan Abe utk bertukar ke sana.

Hj Dawi masih belum on HPnya..saya cuba call terus JAPIM di KL tapi masih keadaan yang sama. tiada sesiapa menjawab. tak kan tahlil sampai tengahari kot? mungkin buat tahlil utk mangsa taufan Nargis di Burma.

Tiba2 wife mesej ajak makan bersama. Duit tak ada nak beli makan sebab semalam dah bagi kat abg katanya. Selepas makan wife nak lepak di Nursery dengan Widad sementara saya solat Jumaat. Masjid penuh dengan kadet2 Polis bersamping lengkap. Masing2 nampak hangit dan berbau tengik. ASSALAMUALAIKUM ENCIK!! sapa seorang kadet di tepi bilik wudhuk. Kemudian dua tiga orang lagi memberi salam sambil tegakkan badan. agaknya diaorang ingat saya ni pegawai depa kot hehe.Bagus2!! Pujian kepada PDRM kerana melahirkan kadet2 yang menghidupkan sunnah menyebarkan salam.

Selepas Jumaat masih keadaan yang sama..HP Hj Dawi masih off dan telefon pejabat JAPIM masih tiada yang menjawab. depa ni berpakat nak pekena ustaz degil ni kot. mungkin Hj Dawi terlena dan pejabat JAPIM di KL terkena taufan sesat Nargis kot!!

"Ya Allah permudahkanlah urusan hamba-Mu ini.."

No comments: