Tuesday, August 25, 2009

Catatan 5 Ramadhan


Masak?

Hari ini sudah masuk hari ke 5 kami berpuasa. semuanya istimewa walau sederhana. berbuka di rumah sahaja menikmati masakan ummu widad. macam-macam resepi dari 'kitab kuning' dicubanya untuk kami bertiga. Alhamdulillah berselera juga walaupun masakan tanpa nama. Rasanya boleh juga diberi nama masakan campak2 rasa hehe..

Saya memang minat memasak. Dulu semasa habis SPM, saya bekerja di LIKOM Melaka dan tinggal bersama abang Yah yang ketika itu isterinya tinggal di Terengganu. masa inilah saya mengasah bakat memasak. dibimbing oleh abang Mail ( Mail Kerbau ) salah seorang jiran dan kawan baik abang Yah sejak di IKM lagi. Dia memang pakar dalam memasak. semasa di UTM pula, saya masuk pertandingan memasak di peringkat kolej dan mengalahkan berbelas peserta perempuan dengan masakan 'Mee Sup Cendawan Cina'..pertandingan anjuran Indo Mee dan Petronas itu memang lumayan hadiahnya sehingga seminggu baru habis dibelasah hampernya.

Tapi..sekarang rasa malas sungguh nak memasak. mungkin kepala terlalu banyak fikir tentang perkara lain jadi kurang mood nak pegang periuk dan senduk.

Apa ni..?

Hari ini agak mengejutkan..pihak PMM mencalonkan beberapa staf bahagian akademik dan sokongan akademik untuk diundi secara online sebagai Best Of Employee. Terkejut beruk tengok nama sendiri dicalonkan dan mendapat undian tertinggi setakat ini iaitu hampir 30 %!!

Malu rasanya..jasa tak banyak, onar ada sikit-sikit tapi dapat pencalonan dan undian pula. terpulanglah, yang penting ini bukan matlamat saya. Matlamat saya sampaikan ilmu kepada semua warga PMM dan ajak mereka kembali menghayati al-Quran dan as-sunnah.

Wallahu a'lam

No comments: